Θεμ Σεμ. "ΜΜΕ και Ιστορία της Κύπρου (CIS_487)

Το συγκεκριμένο μάθημα τοποθετεί την Θεωρία και Πρακτική της Επικοινωνίας στο ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο του παγκόσμιου καπιταλιστικού συστήματος εξετάζοντας τις ιδιαιτερότητες των πεδίων Επικοινωνίας κατά την περίοδο της αποικιοκρατίας και την εξέλιξή τους στο μετά-αποικιακό πλαίσιο. Η παρουσίαση της νεότερης και σύγχρονης πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής και εκπαιδευτικής ιστορίας της Κύπρου από το 1878 μέχρι το Σχέδιο Ανάν (2004).

Με το τέλος των μαθημάτων οι φοιτητές αναμένεται να γνωρίζουν τις βασικές πτυχές της Αγγλοκρατίας στην Κύπρο (1878-1960), πως οδηγήθηκε η Κύπρος στον απελευθερωτικό αγώνα της ΕΟΚΑ (1955-1959) και στην Ανεξαρτησίας της (1960) στο πραξικόπημα και την Τουρκική εισβολή (1974) και στο Σχέδιο Ανάν (2004) και πως οι σημαντικοί αυτοί σταθμοί στην ιστορία της Κύπρου παρουσιάστηκαν από τα Παραδοσιακά Μέσα Ενημέρωσης. Επίσης να κατανοήσουν και να είναι σε θέση να εξηγούν τα κύρια πολιτικά, κοινωνικά, οικονομικά χαρακτηριστικά της Κυπριακής ιστορίας από το 1878-2004 καθώς να αποκτήσουν βάθος γνώση για τα κεντρικά θέματα στο πεδίο της ιστορίας με ιδιαίτερη έμφαση στην Επιστήμη του Τύπου αλλά και των Παραδοσιακών Μέσων Ενημέρωσης.

Αναλύοντας τα μέσα επικοινωνίας ως τεχνολογίες δύναμης/εξουσίας, το μάθημα προβληματίζει γύρω από την ιδέα της Κοινωνίας της Πληροφόρησης με στόχο να οδηγήσει σε μια κριτική προσέγγιση των νέων μέσων ως ενδεχόμενων πηγών αντί-ηγεμονικού αγώνα. Απευθύνεται πρωταρχικά στην:
 Κατεύθυνση Ι – Διαδίκτυο και Κοινωνία
 ΘΠ I.Α. – Διαδίκτυο και Εξουσία
 ΘΠ I.Β. – Δημοσιογραφία και Ψηφιακά Μέσα
 Μάθημα ελεύθερης επιλογής

Κύριοι στόχοι του μαθήματος είναι οι εξής:

• Να εισάγει τους φοιτητές/-τριες στις βασικές θεματικές περιοχές κατανόησης της ιστορικής εξέλιξης των διεθνών φαινομένων,
• Να αποκτηθεί μια σε βάθος γνώση για έχουν κατανοήσει καλύτερα τη σύγχρονη διεθνή πραγματικότητα, στο μέτρο που η ιστορική ανάλυση αποκαθιστά τη σύνδεση με το παρελθόν,
• Να εντοπίζετε τους κυριότερους σταθμούς της πολιτικής ιστορίας της Κύπρου κατά τα 82 χρόνια της Αγγλοκρατίας και τις εξελίξεις που οδήγησαν στην Οκτωβριανή εξέγερση του 1931 και τον ένοπλο απελυθερωτικό αγώνα του 1955-1959.
• Να έχουν γενική εποπτεία των προβλημάτων και των επιτευγμάτων της περιόδου 1878-1960.
• Να είναι περισσότερο ικανοί να αντιμετωπίσουν κριτικά το πλήθος των πληροφοριών για διεθνή ζητήματα που καθημερινά εκπέμπονται από τα μέσα ενημέρωσης και άλλες πηγές,
• Να έχουν αναπτύξει εκείνες τις δεξιότητες για περαιτέρω απόκτηση γνώσεων, οι οποίες είναι αναγκαίες για να προχωρήσουν σε σπουδές μεταπτυχιακού επιπέδου που απαιτούν υψηλό βαθμό αυτόνομης μελέτης και έρευνας.
• δυνατότητα κριτικής αξιολόγησης και σύγκρισης, του αποικιακού και μετά-αποικιακού τοπίου.