Package Design (MGA 321)

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ

ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2 - ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Τίτλος Μαθήματος

 ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ

Κωδικός Μαθήματος

ΠΓΤ 321

Τύπος μαθήματος

Υποχρεωτικό

Επίπεδο

Προπτυχιακό

Έτος / Εξάμηνο φοίτησης

2ο έτος, 2ο εξάμηνο

Όνομα Διδάσκοντα

Άγγελος Παναγίδης

ECTS

5

Διαλέξεις / εβδομάδα

1

Εργαστήρια / εβδομάδα

1

Στόχος Μαθήματος

Ο σκοπός του μαθήματος είναι

•                Να παρουσιάσει στους φοιτητές/τριες τις δυνατότητες ενός λειτουργικού και δημιουργικού συνδυασμού προαπαιτούμενων γραφιστικών πληροφοριών και της τρισδιάστατης φόρμας.

•                Να αναπτύξει στους φοιτητές/τριες γνώση στη δημιουργία μιας τρισδιάστατης φόρμας που να πληροί τις ιδιαιτερότητες και ιδιότητες του περιεχομένου της, σε συνάρτηση με τους περιορισμούς και τις δυνατότητες της σύγχρονης παραγωγής συσκευασίας.

•                Να αναλύσει μεθόδους παραγωγής και να δείξει στους φοιτητές το ρόλο διπλώματος και κοψίματος καθώς και άλλες παραμέτρους που πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν κατά τη διάρκεια σχεδιασμού συσκευασίας.

•                Να καλλιεργήσει στους φοιτητές/τριες τη σημασία, τη λειτουργία και την αποκωδικοποίηση της συσκευασίας σχεδιαστικά και εννοιολογικά, μέσα από διάφορα παραδείγματα από τον εμπορικό τομέα χρησιμοποιώντας θεωρητικές μεθόδους όπως η σημειολογία, η ψυχολογία και η κοινωνιολογία.

•                Να αναπτύξει στους φοιτητές γνώση για τις ιδιαιτερότητες, τη χρησιμότητα γραφικών μεθόδων και προσεγγίσεων που εφαρμόζονται στο χώρο του σχεδιασμού συσκευασίας και στη δημιουργική εφαρμογή διαφόρων υλικών.

•                Να ωθήσει τους φοιτητές να ερευνήσουν, να πειραματιστούν, να μελετήσουν το τρισδιάστατο σχεδιασμό γενικότερα με στόχο το σχεδιασμό και πρακτική παραγωγή συσκευασιών που να ανταποκρίνονται στην εποχή μας.

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια πρέπει να είναι σε θέση να γνωρίζει:

·      Συνδυάζει την λειτουργικότητα και τη σύγχρονη αισθητική στο σχεδιασμό τρισδιάστατης φόρμας συσκευασίας προϊόντων με τις απαιτούμενες  πληροφορίες, αντανακλώντας τις σύγχρονες αρχές σχεδιασμού και τις ανάγκες της αγοράς.

·      Γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες και ιδιότητες του περιεχομένου μιας συσκευασίας εν συναρτήσει με τους περιορισμούς και τις δυνατότητες της σύγχρονης παραγωγής.

·      Γνωρίζει, να αναλύει και χρησιμοποιεί αναλόγως μεθόδους διπλώματος και κοψίματος σε συνδυασμό με δημιουργική εφαρμογή διαφόρων υλικών για μέγιστη ευχρηστία και λειτουργικότητα συσκευασιών.

·      Αποκωδικοποιεί σχεδιαστικά και εννοιολογικά τη συσκευασία και επομένως να δημιουργεί πρωτότυπες λύσεις και να ασκεί κριτική ανάλυση σε σχεδιαστικά προβλήματα που αφορούν το σχεδιασμό συσκευασίας.

·      Παράγει και να εφαρμόζει ανάλογα εικόνες και τη κατάλληλη τυπογραφία σε εφαρμογές συσκευασίας λαμβάνοντας υπόψη το κοινό στο οποίο απευθύνονται

·      Παρουσιάζει ατομικά ή και ομαδικά, τελικές έντυπες γραφιστικές προτάσεις και μακέτες συσκευασιών με σαφήνεια και επιχειρηματολογία σε κοινό.

 

Προαπαιτούμενα

ΠΓΤ 300 Γραφιστική και Παραγωγή

 

 

Περιεχόμενο Μαθήματος

1Η ΒΔΟΜΑΔΑ

Αναγνώριση της σημασίας και του ρόλου της συσκευασίας στην αποτελεσματική προώθηση των προϊόντων, οργανισμών ιδεών κ.α. Η αναγκαιότητα και η χρησιμότητα της συσκευασίας στη σύγχρονη εποχή. Εισαγωγή στις μεθόδους με τους οποίους η συσκευασία μπορεί να λειτουργήσει με συνειδητό και υποσυνείδητο τρόπο, σε κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο με σκοπό την επικοινωνία μηνυμάτων.

 

 

 

2Η ΒΔΟΜΑΔΑ

Μελέτη στη θεωρία και σημειολογία του χρώματος και της τυπογραφίας. Μέθοδοι επίτευξης χρωματικής και τυπογραφικής διαφοροποίησης και δημιουργίας ταυτότητας.

 

3Η ΒΔΟΜΑΔΑ

Μελέτη της σχέσης μεταξύ της μεταξύ της επιφάνειας και της φόρμας καθώς και η σχέση της επιφάνειας με το περιεχόμενο της. Η σημασία των υλικών σε σχέση με τη φόρμα αλλά και τις ιδιότητες του προϊόντος. Ο σκοπός και ο στόχος μιας συσκευασίας σε σχέση με το προϊόν αλλά και με το επιθυμητό κοινό.

 

Eργαστήρια - Ατομική και Ομαδική Επίβλεψη

 

4Η ΒΔΟΜΑΔΑ

Παράδοση και παρουσίαση εργασίας Α

Αξιολογηση, σχόλια και ομαδική συζήτηση

 

5Η ΒΔΟΜΑΔΑ

Παράδοση του πλάνου εργασίας. Συζήτηση, επεξήγηση και ανάλυση των στόχων και σκοπών της εργασίας. Αναφορά σε συγκεκριμένα παραδείγματα της ιστορίας της συσκευασίας όπου η ιδέα, τα γραφικά ή η φόρμα απέκτησε ιδιαίτερη σημασία. Η σημασία της σημειολογίας στον χώρο του σχεδιασμού συσκευασίας.

 

6Η ΒΔΟΜΑΔΑ

Η σημασία του πλέγματος, η εφαρμογή του σε τρισδιάστατη μορφή και οι δυνατότητες πειραματισμού. Μελέτη στο ρόλο της επανάληψης και της πειθαρχίας στο γραφικό σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης πρότασης που να πληροί τις νομικές και πρακτικές απαιτήσεις του σύγχρονου σχεδιασμού συσκευασίας.

 

 

7η βδομαδα

Σωστή και δημιουργική εφαρμογή της μικροτυπογραφίας και των συστημάτων πληροφορίας στο σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης πρότασης που να πληροί τις νομικές και πρακτικές απαιτήσεις του σύγχρονου σχεδιασμού

συσκευασίας.

 

8η βδομαδα

Μελέτη των υλικών και των ιδιοτήτων τους και οι περιορισμοί παραγωγής.  Τσάκισμα, κόψιμο, δέσιμο και ο ρόλος τους ώστε να είναι το προϊόν «αντικείμενο πόθου». Η σημασία των αναλογιών και των διαστάσεων. Μελέτη στη σημασία και τη χρησιμότητα έρευνας αγοράς. Εντοπισμός του ανταγωνισμού και μέθοδοι χρήσης των δεδομένων για τη δημιουργία αποτελεσματικών και ανταγωνιστικών αντιπροτάσεων στο χώρο του σχεδιασμού συσκευασίας

 

9η βδομαδα

Παράδοση και παρουσίαση εργασίας Α

Αξιολόγηση, σχόλια και ομαδική συζήτηση

 

 

 

10η βδομαδα

Μέθοδοι εκτύπωσης και η σημασία της ποιότητας των χρωμάτων. Πειραματικές μορφές συσκευασίας και εκφραστική χρήση των υλικών στις εικαστικές τέχνες. Μέθοδοι Διαδραστικότητας στην πλήρη δημιουργία μιας μακέτας. Η φύση ως πηγή έμπνευσης και η τεχνολογία ως μέσο σχεδιαστικής μετάφρασης αρχικών ιδεών.

 

11η βδομαδα

Παρουσίαση των προσχεδίων, συζήτηση και ανάλυση. Ατομικές εισηγήσεις και παρατηρήσεις.

 

12η βδομαδα

Παρουσίαση των μακετών, συζήτηση και ανάλυση. Ατομικές εισηγήσεις και παρατηρήσεις.

 

13η βδομαδα

Τελική παρουσίαση του σκπετικού, των προσχεδίων και της έρευνας που έγιναν μέχρι το τελικό, ολοκληρωμένο αποτέλεσμα όλων των εργασιών.

 

Μεθοδολογία Διδασκαλίας

Οι φοιτητές καλούνται να συμμετέχουν ενεργά στο μάθημα αξιοποιώντας τον χρόνο και τις παροχές που τους δίδονται, αποτελεσματικά και με υπευθυνότητα. Εκτός από τις εβδομαδιαίες διαλέξεις (βλ. εβδομαδιαίο πρόγραμμα), βασικό μέρος της διδασκαλίας του μαθήματος αποτελείται από: σειρά εβδομαδιαίων εργασιών, εργαστήρια, σεμινάρια, ομαδικές ή ατομικές παρουσιάσεις με κριτική, ατομική καθοδήγηση και διαλέξεις από προσκεκλημένους ομιλητές/ριες. Η ύλη από τα υποχρεωτικά βιβλία πρέπει να καλύπτεται πριν την αντίστοιχη συνάντηση, ούτως ώστε να επιτυγχάνεται καλύτερη κατανόηση και συμμετοχή στην τάξη. Επιπλέον, η συζήτηση και συμμετοχή στην τάξη θα βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση του υλικού και στην επίτευξη ικανοποιητικής επίδοσης

 

 

Βιβλιογραφία

The Package Design Book, Pentawards (Editor), Julius Wiedemann,TASCHEN, 2017

Package Design Workbook: The Art and Science of Successful Packaging, Steven DuPuis, John Silva, Rockport Publishers; Reissue edition 2011

Packaging Design: Successful Product Branding From Concept to Shelf, Marianne R. Klimchuk and Sandra A. Krasovec, Wiley; 2 edition, 2013

Cut and Fold Techniques for Pop-Up Designs, Paul Jackson, Laurence King Publishing, 2014

Structural Packaging: Design Your Own Boxes and 3D Forms, Paul Jackson, Laurence King Publishing, 2012

What is Packaging Design?, Giles Calver, Rotovision SA, 2007

Paper: Tear/ Rip/ Cease/ Cut, Black Dog Publishing, London, 2009

Font: Classic Typefaces for Contemporary Graphic Design, Tamye Riggs, Rotovision SA, 2009

Little Book of Big Packaging Ideas, Catharine Fishel, Stacey King Gordon, Rockport Publishers, 2007

Experimental Formats and Packaging, Creative Solutions for Inspiring Graphic Design, Compiled by Roger Fawcet-Tang and Daniel Mason, Rotovision 2004

1,000 Package Designs: A comprehensive guide to package it in, Grip (editor), Rockport Publishers, 2007

Design Matters: Packaging 01:An Essential Primer for Today’s Competitive Market, Capsule (ed), Rockport Publishers, 2008

Package Design Workbook: The Art and Science of Successful Packaging, Steven DuPuis, John Silva, Rockport Publishers, 2008

Packaging Design: Successful Product Branding from Concept to Shelf, Marianne R. Klimchuk, Sandra A. Krasovec, Wiley, 2006

The Package Design and Design Templates Sourcebook, Luke Heriot, Rotovision, 2007

Mythologies, R. Barthes, London, Vintage, 1993

Process: 50 Product Designs from Concept to Manufacture, Hudson, J., Lawrence King

Visual Communication: More than meets the eye, Jamieson, Intellect, 2007

Exploring Package Design, Chuck Groth, Delmar Cengage Learning; 1 edition, 2005

ReadyMade -How to Make (Almost) Everything, A Do-It-Yourself Primer, Shoshana Berger. Grace Hawthorne, Thames & Hudson, 2006

Tangible: High Touch Visuals - Matthias Hubner (Author, Editor), Robert Klanten (Editor), Die Gestalten Verlag, 2009

 

 

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ και ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ:

Baseline
Emigré, ISBN/Control Number: 1045-3717, Classmark 745.4

Eye: The international review of graphic design, Croydon: Quantum Publishing, ISBN 0960-779X
+design

Creative review

The Journal of Aesthetics and Art Criticism

Leonardo

 

 

ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ

http://elupton.com/

http://www.typotheque.com/

http://www.typographyserved.com/

http://dzineblog.com/2009/01/packaging-design-inspiration-part-3.html

http://www.loop.aiga.org/

http://www.wolda.org/

http://ffffound.com/

http://www.co-oponline.net.au/

http://www.underconsideration.com/

http://www.thedesignencyclopedia.org/

http://new.aec.at/news/en/

http://www.designobserver.com/

http://europa.eu/legislation_summaries/consumers/product_labelling_and_packaging/index_el.htm

http://www.packagingeurope.com/

 

Αξιολόγηση

1.         Δημιουργία οπτικής ταυτότητας για μια νέα εταιρεία στην αγορά που παράγει τα προϊόντα της εξ ολοκλήρου από φυσικά βότανα κυρίως από την χλωρίδα της Ελλάδας και της Κύπρου. (15%)

2.         Σχεδιάσμός και παραγωγή πρωτότυπης και λειτουργικής τρισδιάστατης μακέτας για μια σειρά προϊόντων τσαγιού που να ανταποκρίνεται σχεδιαστικά και εννοιολογικά στη σύγχρονη αγορά και το επιθυμητό κοινό. Η τρισδιάστατη φόρμα πρέπει να πληροί τις ιδιαιτερότητες και ιδιότητες του περιεχομένου της, σε συνάρτηση με τους περιορισμούς και δυνατότητες της σύγχρονης παραγωγής συσκευασίας. ‘Ερευνα για τις μεθόδους διπλώματος και κοψίματος και δημιουργία πρότυπων (templates) για την κατασκευή της τρισδιάστατης μακέτας.

Σχεδιάσμός και  επιμέλεια καλλιτεχνικά και τυπογραφικά του δισδιάστατου σχέδιου που θα αναρτηθεί  στις μακέτες με δημιουργικότητα και καινοτομία αντανακλώντας την εικόνα και ταυτότητα της εταιρείας καθώς και την αισθητική της σύγχρονης γραφιστικής. Όλο το οπτικό υλικό πρέπει να είναι των φοιτητών και είναι βασικό να αναρτώνται στη συσκευασία όλες οι απαιτούμενες πληροφορίες. (40%)

 

 

3.         Σχεδιάσμός και παραγωγή πρωτότυπης και λειτουργικής τρισδιάστατης μακέτας για 2 διαφορετικά είδη καλλυντικών που να ανταποκρίνεται σχεδιαστικά και εννοιολογικά στη σύγχρονη αγορά και το επιθυμητό κοινό. Η τρισδιάστατη φόρμα πρέπει να πληροί τις ιδιαιτερότητες και ιδιότητες του περιεχομένου της, σε συνάρτηση με τους περιορισμούς και δυνατότητες της σύγχρονης παραγωγής συσκευασίας. (45%)

Γλώσσα

ΕΛΛΗΝΙΚΑ